زندگی در قبرس شمالی

  • 2 سال پیش
  • 0

در میان جزایر خوش آب و هوا و زیبای دریای مدیترانه می توان به قبرس شمالی اشاره کرد. این جزیره به دلیل جاذبه ها و امکاناتی که دارد، در سال های اخیر علاوه بر جذب توریست، مهاجران مختلفی را از سراسر دنیا به سمت خود فرا خوانده است. در میان ملیت های مختلف، ایرانی ها جزو مهاجرانی هستند که اخیرا تمایل بسیاری به مهاجرت به قبرس شمالی را دارند. مسلمان بودن مردم این سرزمین و نزدیکی فرهنگ آن ها به فرهنگ ایران، از دلایل اصلی جذب ایرانی ها به این جزیره می باشد.

زندگی در قبرس شمالی
چشم انداز قبرس شمالی

قبرس شمالی علاوه بر موارد فوق دارای امکاناتی هست که توجه مهاجران را به خود جلب کرده است که به برخی از آن ها اشاره می شود. در درجه اول باید گفت که قبرس شمالی کشوری ارزان برای تحصیل و زندگی می باشد. همچنین باید بگوییم که هزینه های تحصیل و زندگی در قبرس شمالی نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است.

همواره برای کسانی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارند، سوالات و دغدغه های مشترکی وجود دارد، سوالاتی از قبیل این که در آمدهای قبرس شمالی چگونه است؟ هزینه های تحصیل و زندگی در قبرس شمالی به چه صورت است؟ معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی چیست؟ در ادامه ی مطالب به سوالات فوق پاسخ داده و نکاتی مهم و ضروری و جالب توجهی را در ارتباط با زندگی در قبرس شمالی شرح خواهیم داد.

اگر تصمیم به خرید ملک در قبرس شمالی را دارید می توانید با شرکت مهاجرتی ادلیا تماس گرفته و اطلاعات لازم در این زمینه را از طریق ارتباط با کارشناسان مربوطه دریافت نمایید.

تماس مستقیم روی واتساپ

فرم مشاوره رایگان

زندگی در قبرس شمالی
کوچه پس کوچه های قبرس شمالی

گذری به زندگی در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی

در مقالات گذشته شما را تا حدودی با قبرس شمالی آشنا ساختیم. همانطور که اشاره شد، قبرس شمالی از مناطق سرسبز با آب و هوایی گرم و متعدل است. میانگین دما در فصول مختلف در این جزیره مابین 7 تا 35 درجه می باشد. یکی از جاذبه های طبیعی قبرس شمالی وجود باغات مختلف و همچنین سواحل زیبا و شگفت انگیز است و سالانه توریست های بسیاری را از کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان جذب خود می کند. ضمن این که آب و هوای این جزیره پاک و عاری از آلودگی است.

قبرس شمالی جزو امن ترین کشورهای دنیا به حساب می آید و از نظر امنیت، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است. یکی دیگر از امتیارات قبرس شمالی عضویت آن در اتحادیه اروپا است. به همین دلیل پاسپورت این کشور از اعتبار بالایی برخوردار است. شما باگذشت 8 سال کار و زندگی در قبرس شمالی می توانید برای دریافت پاسپورت این جزیره زیبا و جذاب، اقدام نمایید.در نتیجه قبرس شمالی می تواند مقصد مناسبی برای زندگی و تحصیل فرزندانتان باشد.

اطلاعات کلی مربوط به قبرس شمالی 
زبانترکی قبرس
دین99%اسلام / 1%ارتدوکس
پایتختنیکوزیای شمالی
جمعیت350000
واحدپوللیر ترکیه
پیش شماره+90
نوع حکومتجمهوری

جدول بررسی اطلاعات کلی قبرس شمالی

موقعیت زندگی و کار در قبرس شمالی

بررسی شرایط کاری و میزان درآمدها در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی
محله های قبرس شمالی

یکی از اصلی ترین سوال ها و دغدغه های مهاجران، کسب اطلاعات دقیق در مورد شرایط کاری و میزان درآمد افراد در قبرس شمالی است. قبرس شمالی به دلیل داشتن یکی از بنادر بزرگ در منطقه، مقصد کاری مناسبی برای افرادی است که در زمین تجارت فعال هستند. به عبارتی می توان گفت که تاجران می توانند در این کشور درآمد خوبی را کسب کنند.

از دیگر مشاغل پردرآمد در قبرس شمالی می توان به رشته حسابداری و بازاریابی اشاره کرد. افرادی که در حوزه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال فعال هستند خیلی سریع می توانند وارد بازار کار شوند.

خبر خوش این است که هزینه های زندگی در قبرس شمالی به نسبت میزان درآمد ها کمتر است. به طور میانگین حداقل درآمد برای هر فرد در قبرس شمالی 3500 لیر است. حقوق پایه وزارت کار در سازمان های خصوصی این کشور 4000 لیر و حقوق دریافتی کارمندان دولت از 5880 لیر آغاز می شود. معمولا یک کارگر ماهانه 4400 لیر حقوق دریافت می کند. بازنشستگان در قبرس شمالی ماهیانه مبلغی میان 3500 تا 7000 لیر دریافت می کنند.

عنوان شغلدرآمدعنوان شغلدرآمد
وکیل14443لیرپرستار9343لیر
پزشک14837لیرمنشی7385لیر
معلم9788لیرمعمار13057لیر
مهندس16762لیرمشاور مالی16477لیر
دندانپزشک16365لیرحسابدار11359لیر

جدول میزان درآمد ماهیانه برخی از مشاغل

لازم به ذکر است که در قبرس شمالی منطبق با میزان درآمد، هر فرد ملزم به پرداخت مالیات است. بر اساس مبلغ درآمد، به 12 تا 37 درصد آن مالیات تعلق می گیرد.

مخارج و  هزینه های زندگی در قبرس شمالی چگونه است؟

زندگی در قبرس شمالی
سواحل قبرس شمالی

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم، هزینه های زندگی در قبرس شمالی نسبت به میزان درآمد پایین تر است. بیش ترین میزان هزینه ها به قبوض برق اختصاص می یابد. چرا که آب و هوای قبرس شمالی گرم و مرطوب است و افراد در بیش تر فصول سال مجبورند از کولر برای سرمایش منازل خود استفاده کنند. از این رو هر خانواده به طور میانگین ماهانه 300 لیر بایستی برای قبوض برق پرداخت کند.

برخلاف سایر مخارج، پوشاک در قبرس شمالی گران است. در این کشور برندهای پوشاک وجود ندارد و به همین دلیل پوشاک با هزینه های دوبرابر سایر کشورها عرضه می شود. معمولا توصیه می شود تا افراد برای تهیه پوشاک به ترکیه سفر کنند.

پس از پوشاک، هزینه های بعدی زندگی در قبرس شمالی مربوط به خوراک است. به طور متوسط هزینه های خوراک در این کشور حدود 1500 لیر است.

عنوان کالاقیمتعنوان کالاقیمت
1کیلو سیب زمینی یا پیاز5لیریک کیلو کاهو7لیر
یک لیترشیر12لیرپنیر60لیر
نان2.5لیر یک کیلو گوجه فرنگی6لیر

لیست قیمت برخی از قلام خوراکی در قبرس شمالی

پس از خوراک و پوشاک از اصلی ترین هزینه ها در قبرس شمالی متعلق به مسکن است. اگر قصد اجاره کردن خانه در قبرس شمالی را دارید، باید بگوییم که اجاره خانه در این کشور از 1700 لیر در ماه آغاز می شود. جالب است بدانید که اجاره خانه در قبرس شمالی برخلاف ایران به صورت سالیانه دریافت می شود. اما اگر قصد خرید خانه در قبرس شمالی را دارید، باید حداقل 37 هزار پوند سرمایه داشته باشید. ضمن این که می توانید 30 درصد مبلغ ملک را پرداخت کرده و آن را خریداری کنید و باقی مبلغ را به صورت اقساط پرداخت نمایید.

برآورد هزینه های تحصیل در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی

اگر به قصد تحصیل به قبرس شمالی مهاجرت می کنید و یا فرزندانتان قصد تحصیل در این کشور را دارند، باید بگوییم که هزینه های تحصیل نیز همانند سایر هزینه های زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمتر است. بدین صورت شما با پرداخت حداقل هزینه ها می توانید در مدارس و دانشگاه های بین المللی قبرس شمالی تحصیل کنید. به طور میانگین سالانه، هزینه های تحصیل در مدارس بین المللی قبرس شمالی میان 2500 تا 9000 یورو می باشد و این مبلغ متناسب نوع مدرسه متغیر می باشد.

همچنین برای مقاطع کارشناسی به طور میانگین 3000 یورو، کارشناسی ارشد 5000 یورو، و برای مقطع دکترا 7000 یورو باید پرداخت کرد. علاوه بر این، هزینه های تحصیل رشته های پزشکی بالاتر و بین 10000 تا 22000 یورو می باشد.

آشنایی با نحوه آموزش و تحصیل در مدارس قبرس

زندگی در قبرس شمالی
تحصیل در قبرس شمالی

 

آموزش دوره پیش دبستانی در قبرس شمالی

کودکان در سنین 4 تا 6 سال وارد دوره پیش دبستانی می شوند. کودکان در این دوره زبان انگلیسی آموزش دیده و برای ورود به دوره ابتدایی آماده می شوند.

آشنایی با دوره ابتدایی در قبرس شمالی

آموزش ابتدایی در قبرس شمالی در سه دوره ارائه می شود:

  • دوره اول: دوره ی اول، نام دیگرش دبستان است. این دوره از تحصیل، 5 ساله است و برای کودکان رده ی سنی 7 تا 12 سال می باشد. در این دوره شما می توانید فرزند خود را بسته به امکان مالی و انتخاب و ترجیح شخصی خود در مدارس خصوصی یا دولتی ثبت نام کنید. ضمن این که تحصیل مدارس دولتی در قبرس شمالی اجباری و در عین حال کاملا رایگان است.
  • دوره دوم تحصیلات متوسطه ی اول: این دوره از تحصیل برای رده ی سنی 12 تا 15 سالگی در نظر گرفته شده است که سه سال به طول می انجامد. در گذشته این دوره از تحصیل را به دوره راهنمایی می شناختند. دوره ی راهنمایی در مدارس دولتی همچون دوره ی اول رایگان و اجباری می باشد.
  • دوره ی سوم متوسطه ی دوم: این دوره برای رده ی سنی 16تا 18 سال در مدارس حرفه ای و دبیرستان هایی که به “Lycee’s” معروف اند، در نظر گرفته شده است.
زندگی در قبرس شمالی
تحصیل در قبرس شمالی

افزون بر موارد مذکور برای دانشجویان فرصت تحصیل در مدارس بین المللی فراهم است. در این مدارس چارت درسی منطبق با برنامه ریزی ملی و بین المللی کمبریج ادکسل می باشد. در مدارس فوق این فرصت برای دانش آموزان فراهم می شود تا دوره ی GCSE را آغاز کنند.

دوره ی GCSE مخفف اصطلاح ” General Certificate Secondary Educational” است. این مدرک برای ورود به کالج و دانشگاه های قبرس شمالی یک امتیاز محسوب می شود. این مدارس دارای فوق برنامه هایی مانند رقص، موسیقی، آشپزی، ورزش، نقشی، مهارت های زندگی و ارتباطات هستند. در نتیجه، تحصیل در این مدارس به نفع دانش آموز بوده و آن ها را برای داشتن آینده ای بهتر آماده می سازد.

در این میان می توان به یکی از دبیرستان های تراز اول بین المللی در قبرس شمالی با نام دوگا اشاره کرد. نام بین المللی این مدرسه Doga Kolej است و مقاطع ابتدایی تا دبیرستان را پوشش می دهد. این دبیرستان توجه خانواده های ایرانی را برای تحصیل فرزندانشان به خود جلب کرده است.

شرایط مسکن در قبرس شمالی

معمولا مهاجران در ابتدا خانه ای را متناسب با بودجه و شرایط خود اجاره می کنند که منطقی ترین راه است. چرا که شما در ابتدای مهاجرت خود به این کشور با شهرها و محلیت آشنایی کامل ندارید.

همانطور که در بخش های مختلف بدان اشاره کردیم، قیمت ملک در قبرس شمالی در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. در نتیجه به مهاجرین توصیه می شود تا هر چه سریع تر نسبت به خرید ملک اقدام نمایید. بانک های قبرس شمالی امکان دریافت وام 10 الی 15 ساله را با حداقل سود برای افراد فراهم آورده است. بنابراین برای مهاجران خرید ملک در این کشور مقرون به صرفه است.

هزینه اجاره خانه در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی
وضعیت مسکن در قبرس شمالی

اگر تصمیم به اجاره خانه در قبرس شمالی را دارید، باید در درجه اول میزان درآمد خود را در نظر داشته باشید. زیرا میزان درآمد شما برای جلب توجه صاحب خانه اهمیت بالایی دارد.

چرا که اگر نتوانید توجه صاحب خانه را جلب کنید، بایستی مدارکی را ارائه دهید که وجود یک ضامن معتبر برای شما را ثابت کند. هزینه های اجاره خانه در شهرهای مختلف و با توجه به شرایط، متفاوت است. جدول زیر میانگین اجاره خانه در برخی از شهرها را ارائه می دهد.

وضعیت ملکهزینه اجاره ماهیانه
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر3000-5000لیر
آپارتمن یک خوابه در حومه شهر1500-2500لیر
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر6000لیر
آپارتمان سه خوابه در حومه شهر4000لیر

شرایط درمانی برای مهاجران در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی
شرایط درمان برای مهاجران قبرس شمالی

افرادی که به قبرس شمالی مهاجرت کرده اند، باید برای بهرهمند شدن از خدمان بیمه، نسبت به دریافت بیمه اقدام کنند. زیرا دولت این کشور هیچ کسی را بیمه نکرده و افراد باید خودشان اقدام نمایند.

همانند سایر کشورها، پکیج های بیمه خدمات درمانی در قبرس شمالی مختلف بوده و شما می توانید با توجه به نوع بیماری و خدمات درمانی که نیاز دارید، مناسب ترین آن را انتخاب نمایید.

نکته جالب توجه این است که بیمه خدمات درمانی برای دانشجویان از جانب دانشگاه مشخص شده و دانشگاه حدود 60درصد از هزینه ها را پرداخت می نماید.

 

 

بهرهمندی از خدمات بانکی در قبرس شمالی

سیستم قبرس شمالی دارای شرایط منحصر به فرد خودش بوده و بر گردش مالی بانک های خصوصی می چرخد. دانشجویان گرامی نیز به سادگی می توانند حساب بانکی افتتاح کنند.

حمل و نقل در قبرس شمالی و هزینه های مرتبط با آن

زندگی در قبرس شمالی
حمل و نقل در قبرس شمالی

در قبرس شمالی از وسایل حمل و نقل عمومی به ندرت استفاده می شود، زیرا افراد عمدتا از تاکسی و وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می کنند. جالب است بدانید که هزینه بنزین در قبرس شمالی بالا بوده و استفاده از خودروی شخصی هزینه بالایی دارد.

خطوط مترو هم به نسبت محدود است و همان تعداد محدود نیز ظرفیت پایینی دارد. هر فرد متناسب با بودجه خود می تواند از هر کدام از وسایل نقلیه استفاده نماید. کارت های حمل و نقل عمومی در این کشور وجود دارد که به صورت هفته ای، ماهانه و سالانه ارائه می شود. قاعدتا کارت های سالانه نسبت به کارت ها ماهانه و هفتگی مقرون به صرفه تر است.

وسیله نقلیهقیمت ها
بلیط تک سفره اتوبوس7-10لیر
تاکسی15لیر
بلیط هواپیما150-200لیر
یک لیتر بنزین6لیر

هزینه های حمل و نقل در قبرس شمالی

شرایط ازدواج در قبرس شمالی

یکی از راه های مهاجرت به قبرس شمالی و اخذ اقامت دائم این کشور، ازدواج با فرد قبرسی است. در صورتی که با یک فرد قبرسی ازدواج کنید، می توانید اقامت کوتاه مدت این کشور  را دریافت کرده و پس از مدتی (3 سال) اقامت دائم بگیرید. برای ثبت ازدواج در کشور قبرس شمالی شما نیاز به شاهد واقعی دارید.

فرهنگ مردم قبرس شمالی چگونه است

زندگی در قبرس شمالی
فرهنگ مردم قبرس شمالی

اولین نکته ای که در مورد فرهنگ زندگی در قبرس شمالی می توان اشاره کرد، مفهوم خانواده است. خانواده ارزشمند ترین مفهوم درمیان مردمان قبرس شمالی است. مردمان این کشور آخر هرهفته به دیدار خانواده هایشان می روند. بهتر است اندکی شما را با آداب و رسوم مردمان این کشور آشنا سازیم. قبرسی ها معمولا به هنگام میهمانی رفتن یک جعبه شیرینی به عنوان هدیه به همراه خود می برند. مردمان این سرزمین همیشه آراسته بوده و لباس های روشن و سفید به تن می کنند. یکی از فرهنگ های جالب توجه به هنگام آشنایی افراد، دست دادن است. مردمان این کشور بسیار خونگرم، مهربان و صمیمانه و بدور از هرگونه خشم و ستیزند. 

پوشش مردم قبرس شمالی چگونه است

اگر به قبرس شمالی سفر کرده باشید، خواهید دید که بسیاری از افراد لباس های جین به تن دارند. شهروندان این کشور در فصول گرم تابستان از لباس های جین با رنگ روشن و در مقابل آن لباس هایی با رنگ تیره را در فصول سرد انتخاب می کنند. جالب توجه است بدانید که مردان در این کشور لباس های سنتی می پوشند(لباس هایی یکسره همراه با کمربند) و افراد مسن یک نوع کلاه روی سر خود قرار می دهند.

به طور کلی پوشش در قبرس شمالی آزاد است، اما عموما لباس های پوشیده را انتخاب می کنند. در مورد زنان باید بگوییم که هنگام حضور در مکان های مذهبی پوشش سر داشته و لباس های پوشیده به تن می کنند.

تعطیلات رسمی و اعیاد در قبرس شمالی

سال رسمی در کشور قبرس شمالی سال میلادی است و همانند سایر کشورهای اروپایی روزهای شنبه و یکشنبه در قبرس شمالی تعطیل است. روزهای کاری در این کشور دوشنبه تا جمعه است.

غذاهای محبوب در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی
فرهنگ غذایی در قبرس شمالی

هالومی: از غذاهای معروف و پرطرفدار قبرس شمالی شناخته شده است. این غذا نوعی پنیر سفید است. طعم این غذا کمی شور بوده و به عنوان پیش غذا سرو می شود.
کوپس: ترکیبات این غذا، گندم، آرد و آب و روغن به همراه ادویه های معطر است. جهت ایجاد چسبندگی در این غذا از تخم‌مرغ بدان اضافه می شود.
اکمک کادایف: از دسرهای لذیذ قبرس شمالی محسوب شده که به همراه قهوه سرو می شود.
کلفتیکو: این غذا ریشه یونانی دارد. این نوع غذا با گوشت بره طبخ شده و برای سرو آن از سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود.
شفتلیا: یک نوع سوسیس قبرسی است.
استیفادو:  یک خورشت سنتی در کشور قبرس شمالی است که با پونه و سیر و پیاز طعم دهی می‌شود. در این غذا از گوشت نیز استفاده می‌شود.

 

 

جاذبه های گردشگری در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی
سواحل زیبا در قبرس شمالی

جاذبه های قبرس شمالی بسیار متعدد هستند که اشاره به تمامی آن ها در این بخش نمی گنجد. از این رو به برخی از معروف ترین جاذبه هایی که حتما باید بدانجا بروید اشاره خواهیم کرد.

یکی از مناطق زیبا و دیدنی قبرس شمالی شهر گیرنه یا همان کایرنیا است. شما در این شهر قلعه های تاریخی متعددی را خواهید دید. قلعه ی گیرنه معروف ترین آن ها است که در کنار بندر گیرنه قرار گرفته است. علاوه بر این رستوران های متعددی دارد که حتما به آن ها باید سر بزنید. از دیگر جاهای دیدنی قبرس شمالی؛ ساحل لاک‌پشت ها است. شما هنگام ورود به این بخش با موج از عظیمی از لاکپشت‌ها روبرو می‌شوید.

روستای آرام و زیبای بلاپاییس در رشته کوه گیرنه، در نزدیکی ساحل قبرس شمالی قرار دارد. از آثار تاریخی این منطقه می توان به کلیسای بلاپایس اشاره کرد که متعلق به قرن 13 می باشد. از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی این کشور می توان به قلعه ی سنت هیلاریون اشاره کرد. این منطقه برای علاقه مندان به ورزش، مقصدی مناسب است.

امنیت در قبرس شمالی

همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، قبرس شمالی جزو 5 کشور امن دنیا محسوب می شود. در این کشور اثری از ناامنی وجود ندارد. شما در هر ساعت از شبانه روز با کمال آرامش می توانید بیرون از منزل به سر برید. قبرس شمالی جزو کشورهایی است که دزدی در آن دیده نمی شود.

بررسی و اطلاع از معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

زندگی در قبرس شمالی
مناظر قبرس شمالی

همانند هر سرزمینی ، زندگی در قبرس شمالی دارای معایب و مزایایی است که توصیه می شود پیش از تصمیم به مهاجرت از طریق تحصیل و زندگی به این کشور از آن اطلاع یابید. بهتر است پیش از پرداختن به معایب، مزایای زندگی در این کشور را مطرح کنیم.

اولین و مهم ترین مزایای قبرس شمالی می توان به آب و هوای خوش و طبیعت زیبای آن اشاره کرد. قیمت پایین مسکن، هزینه های پایین زندگی در قبرس شمالی، امنیت بالا، تحصیل با هزینه ی پایین و مهم تر از همه امکان دریافت پاسپورت در بازه زمانی 8 ساله از عواملی هستند که این کشور را به یکی از قطب های مهاجرت تبدیل کرده است.

در مقابل مزایای این کشور باید به معایب آن نیز اشاره کرد. از اصلی ترین معایب زندگی در قبرس شمالی باید به میزان درآمد پایین اشاره کرد. پرداخت مالیات، وجود چندگانگی در زبان رایج و ضعیف بودن سیستم حمل و نقل از معایب زندگی در این جزیره است. لازم به ذکر است که قبرس شمالی عضو اتحادیه شنگن نبوده و لذا شما نمی توانید بدون اخذ ویزا به کشورهای شینگن سفر کنید. همچنین دانشجویان مجازند تا تنها 20 ساعت در هفته کار کنند.

بر اساس مطالبی که مطرح شد، زندگی در قبرس شمالی پر هزینه نمی باشد. از این رو برای کسانی که قصد مهاجرت به اروپا دارند، فرصت مناسبی می باشد. ضمن این که شما می توانید پس از 8 سال زندگی و کار کردن در این کشور پاسپورت دریافت کنید. جهت دریافت اطلاعات دقیق تر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تماس مستقیم روی واتساپ

فرم مشاوره رایگان

امتیاز دهید

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.