در میان وحشت، قبرس امن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد

  • 10 ماه پیش
  • 0

در سال‌های اخیر، حدود 10000 اسرائیلی، قبرس را به عنوان خانه‌ی خود انتخاب کرده‌اند. با فرار اسرائیلی‌ها پس از حمله‌ی غافلگیرانه‌ی حماس و پاسخ خونین اسرائیل، جمعیت اسرائیلی‌های قبرس در هفته‌ی گذشته، یک چهارم افزایش یافته است.

تنها تسکینی که جامعه‌ی قبرس می‌توانست برای اسرائیلی‌ها داشته باشد، این بود که بدانند حداقل در امان هستند، اگرچه مطمئنا بی‌تأثیر نیستند.

“همه وحشت زده و شوکه شده‌اند. تقریبا همه‌ی افراد جامعه‌ی ما حداقل یک نفر را می‌شناسند که در قتل عام اسرائیلی‌ها، کشته شده است.”

خاخام ارشد گفت تا روز پنجشنبه، بیش از 2500 اسرائیلی به دنبال پناهگاهی در قبرس بودند، که در این کشور، جامعه‌ی یهودیِ محلی به کمک آن‌ها آمده است.

تعداد پناهجویان به تعداد حدود 10000 اسرائیلی که در سال‌های اخیر به قبرس نقل مکان کرده‌اند، اضافه شده است.

راسکین توضیح می‌دهد که قبل از خشونت‌های هفته‌ی گذشته، عوامل فشار برای اسرائیلی‌ها افزایش تنش در داخل اسرائیل و هزینه‌های بالای زندگی بوده است. اکثرا خانواده‌های جوان تمایل به نقل مکان به جزیره دارند. هم اکنون حدود 3000 خانواده‌ی اسرائیلی، قبرس را خانه‌ی خود می‌دانند.

اصلاحات قضایی جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ماه‌های متوالی دلیل تظاهرات گسترده‌ای بوده است که با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور در خیابان‌ها به اوج خود رسیده بود.

در یک خبر تکان دهنده در ماه جولای، هزاران نفر از نیروهای این کشور، گزارشِ انجام وظیفه‌ی خود را متوقف کردند؛ چیزی که نتانیاهو آن را « نافرمانی » توصیف کرد.

جدا از وحشتی که در هفته‌ی گذشته در غزه و اسرائیل رخ داد، سرمایه گذاری در قبرس به عنوان یکی از امن و جذابترین مکان‌ها شناخته می‌شده است. در سال‌های اخیر، انرژی، امنیت، استارت آپ‌های فناوری و شرکت‌های فین تک در این کشور ایجاد شده‌اند.

اسرائیلی‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها را نیز خریداری کرده‌اند و سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش خرید ملک در قبرس انجام داده‌اند.

دمتریوس زوپوس، شریک در 33East  ( www. 33east.vc )، صندوق سرمایه گذاری ریسک پذیر تحت حمایت صندوق سرمایه گذاری اروپا درباره‌ی قبرس گفت:

” قبرس به عنوان یک نقطه‌ی ورودی جذاب به اروپا در حالی که نزدیک به اسرائیل است، در نظر گرفته می‌شود. قبرس در رابطه با فناوری چیزهای زیادی برای یادگیری از اسرائیل دارد.”

جورج مایس، رئیس اتاق بازرگانی پافوس در روز چهارشنبه گفت: « اسرائیلی‌ها سرمایه گذاری‌های زیادی در منطقه پافوس انجام داده‌اند. این سرمایه گذاری‌ها در واحدهای توریستی و هتلی و همچنین آپارتمان‌ها و املاک مسکونی بزرگ‌تر انجام شده است. »

او در ادامه گفت: پولی که از سوی اسرائیلی‌ها به اقتصاد پافوس سرازیر می‌شود هم به صورت سرمایه گذاری و هم در خرید ملک انجام می‌شود. خرید ملک در قبرس از سوی اسرائیلی‌ها یا برای استفاده به عنوان خانه‌های تعطیلات و یا به عنوان املاک خریداری شده به منظور اجاره دادن، انجام می‌شود.

دلایل آن‌ها برای آمدن به این کشور هر چیزی که باشد، این حس در میان اسرائیلی‌های قبرس وجود دارد که تصمیم درستی گرفته‌اند. به خصوص در هفته‌ی گذشته، این تصمیمات درست به موقع بوده‌اند.

یک مرد اسرائیلی که فقط نام کوچک خود را گادی گذاشته بود، چهار ماه پیش با همسر و سه فرزندش به قبرس نقل مکان کرد.

او در مصاحبه‌ی خود گفت: « اینجا همه چیز آرام است. ما استرسی را که در بازگشت به خانه داشتیم، در اینجا نداریم. » گادی که اصالتا اهل اشدود است، توضیح داد که وضعیت اسرائیل در سال گذشته به این حد بود که هیچکس احساس آرامش نمی‌کرد.

وی افزود: ما همیشه استرس داشتیم، از طریق تماس‌ها، از یکدیگر در واتس‌اپ سراغ می‌گرفتیم تا مطمئن شویم که حال همه خوب است.

« جامعه در اسرائیل تغییر کرد. این فقط استرس نیست، خشونت است. ما در برخی مواقع از خانه خارج نمی‌شدیم. جو کشور هرگز آرام نبود. »

گادی گفت که او به همراه بسیاری از دوستانش تصمیم گرفتند که کشور را ترک کنند و به جای دیگری بروند تا سبک زندگی بهتری، به ویژه برای کودکانشان وجود داشته باشد.

cyprus-news-15-oct-2

برخی به پرتغال رفتند، برخی به قبرس. گادی می‌گوید: ما فقط می‌خواستیم آنجا را ترک کنیم … بعد از دیدن آنچه در اسرائیل اتفاق افتاد، بسیار خوشحالم که این تصمیم را گرفتم.

او ابتدا هفت ماه پیش با در نظر گرفتن یک فرصت سرمایه گذاری به جزیره آمد، اما به محض ورود گفت، اولین فکرش این بود که اینجا مکانی برای زندگی است.

این یک تصمیم فوری بود و در عرض چند هفته، او خانه‌ای برای خود، همسر و سه فرزندش خریداری کرده بود. گادی توضیح می‌دهد که قبرس در مقایسه با اسرائیل بسیار مقرون به صرفه است. ” به اندازه کافی به خانه نزدیک است اما به اندازه کافی هم دور است؛ که احساس امنیت کنیم. “

اگرچه او می‌گوید هرگز انتظار نداشت که خشونت در اسرائیل به این حد برسد، اما از اینکه با خانواده‌اش از آن کشور بیرون آمده، چیزی جز آرامش احساس نمی‌کند.

این مسئله، سال‌هاست که مشاهده می‌شود. حتی مطبوعات اسرائیل نیز مقالاتی منتشر می‌کنند که قبرس را « اسرائیل دوم » و مکانی با « ویلا، خدمتکار و بدون موشک » می‌خوانند.

الیاس کریستو، وکیل مستقر در لارناکا، گفت که از سال 2013 با بسیاری از اتباع اسرائیلی که می‌خواستند به قبرس نقل مکان کنند، کار کرده است؛ اما این تعداد در سه سال گذشته ” به شدت افزایش یافته است “.

« پافوس به این دلیل محبوب است که به ساحل و شهری عجیب نزدیک است. لیماسول با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و کازینوی جذاب‌تر، مقصد جاافتاده‌تری است. » لارناکا در حال پیشرفت، نزدیک به فرودگاه، آیاناپا و پروتاراس است و همچنین یک کنیسه‌ی خوب دارد، که کارهای بزرگی انجام می‌دهد و به افراد زیادی کمک می‌کند.

او گفت که از زمان شروع خشونت، بسیاری از هموطنانش به دنبال آپارتمانی برای نقل مکان با او بودند.

در بحبوحه‌ی تحولات اسرائیل، تدابیر امنیتی پیرامون منافع اسرائیل در این جزیره افزایش یافته است. با این حال راسکین می‌گوید که این میزان کافی نیست.

ما از امنیت ارائه شده توسط مقامات محلی در چند روز گذشته بسیار سپاسگزاریم. با این حال، ما معتقدیم که تدابیر امنیتی در اطراف موسسات یهودی به ویژه مهدکودک‌ها و مدارس باید ثابت باشد.

بزرگترین جامعه‌ی یهودیِ جزیره در لیماسول مستقر هستند، اما تعداد آن‌ها در لارناکا و پافوس نیز رو به افزایش است.

یکی دیگر از شهروندان اسرائیلی که نمی‌خواست نام خود را به اشتراک بگذارد، گفت که جامعه‌ی رو به رشد در جزیره، سازگاری با این کشور را آسان‌تر کرده است.

cyprus-news-15-oct-3

راسکین توضیح می‌دهد که با وجود دو مدرسه‌ی یهودی در قبرس که از این جامعه پذیرایی می‌کند، بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندان خود را به مدارس محلی بفرستند، اما بسیاری دیگر نیز ترجیح می‌دهند که به سنت‌های خود نزدیک بمانند.

این مدارس که در لارناکا و لیماسول وجود دارند، دارای امکانات مهدکودک و هر مهد کودک با ظرفیت حدود 40 دانش آموز در شهر مربوطه است.

از آنجایی که وضعیت متعادل است، تاکنون قبرس به پناهگاهی سریع برای افرادی تبدیل شده که از فرودگاه‌های بن گوریون و تل آویو در تلاش برای یافتن مکانی امن هستند.

در همین حال، دولت قبرس در حال آماده شدن برای هجوم احتمالی پناهندگان بیشتری است. کنستانتینوس یوآنو، وزیر کشور، اوایل این هفته به صورت دیپلماتیک بیان کرد که انتظار حضور پناهنگان در نتیجه‌ی این بحران در « منطقه » را داشتیم.

اگر واقعیت فعلی ادامه یابد، سازمان ملل پیش بینی می‌کند که تعداد زیادی از افراد آواره خواهند شد.

گادی گفت: “سال اول زندگی در اینجا سخت خواهد بود، اما در پایان، خوب می‌شود. خوشحالم که در امنیت هستیم.

اما اولویت اول راسکین یافتن جایی امن برای هجوم اسرائیلی‌ها به منظور پناهندگی است.

من همین الان که تلفنم را قطع کردم، 150 نفر دیگر به اینجا می‌آیند و هیچ برنامه‌ای برای اقامت، مکانی برای تغذیه و حتی اطلاعی از مدت زمان آن ندارند. هیچ چیز.”

او گفت که یک شبکه‌ی غیر رسمی از اسرائیلی‌ها در همه‌ی شهرهای قبرس، برای ارائه‌ی کمک‌های اولیه و اسکان فعالیت می‌کردند.

ما به عنوان یک جامعه، باید آغوش خود را برای هم باز کنیم. همه‌ی آن‌ها را در آغوش بگیریم و با خیال راحت از ایشان پذیرایی کنیم. »

منبع خبر: https://cyprus-mail.com/2023/10/15/amid-horror-cyprus-appears-safer-than-ever/

امتیاز دهید

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.