اصلاحات دولت محلی به معنای “خدمات بهتر و سریع تر” است.

  • 9 ماه پیش
  • 0

در سال آینده تغییرات بزرگی از نظر نحوه‌ی تعامل مردم با مقامات محلی و خدماتی که باید از دولت انتظار داشته باشند، در راه است. اصلاح حکومت محلی، یک کار بزرگ است. نکته‌ی مثبت این است که افراد معمولی و عادی نیازی به انجام کاری مانند ثبت نام مجدد ندارند.

مقامات قبرسی می‌گویند که باید دید مسئله‌ی ادغام شهرداری‌ها و جوامع، منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود یا خیر! یک افسر ارشد وزارت کشور گفت: « کل ایده‌‌ی این طرح برای ارائه‌ی خدمات بهتر، سریع‌تر و بهبود کیفیت زندگی مردم است. »

در حال حاضر سیاستمداران برای انتخابات دولت محلی در تاریخ ژوئن 2024 صف کشیده و آماده می‌شوند. تاریخ 1 ژوئیه 2024 زمان رسمی آغاز به کار سیستم جدید دولت محلی است.

یانیس کاروسوس، وزیر اسبق حمل و نقل و شهردار سابق آیه ناپا، نام خود را برای سمت جدید رئیس شورای منطقه‌ی فاماگوستای قبرس بر سر زبان‌ها انداخته است. کیریاکوس زیداس، شهردار فعلی ژرماسوگیا، نامزدی خود را برای پست شهرداری جدید لیماسول شرقی، که قرار است ایجاد شود، اعلام کرده است.

همچنین آکل از افرادی که در هیئت مدیره‌ی شهرداری جدید گروسکیپو کاندیدای شورای شهرداری می‌شوند نیز نام برده است.

کلمات جدید، اصطلاحات جدید. اولویت‌ها را رعایت کنید. تحت سیستم جدید، در سراسر جزیره‌ی قبرس اعم ار قبرس شمالی و قبرس جنوبی، 18 شهرداری جدید شهری متشکل از 28 شهرداری فعلی و 63 جامعه‌ی محلی پدید خواهند آمد.

علاوه بر این، دو شهرداری ( پافوس و استروولوس ) در مجموعه‌ی 20 شهرداری از 30 شهرداری‌ای که اکنون موجود هستند، به همین شکل باقی خواهند ماند.

به شهرداری‌های کلان شهرها، استقلال مالی بیشتری داده خواهد شد. آن‌ها مسئولیت‌ها و شایستگی‌های جدیدی در حوزه‌هایی مانند امور اجتماعی، صدور مجوز، نگهداری از زیرساخت‌های محلی، حفاظت از محیط زیست و افزایش کیفیت زندگی و مدارس به دست خواهند آورد.

در همین حال، ما 30 « خوشه‌ی محلی » ( نوع جدیدی از سازمان‌های حقوق عمومی ) برای 286 جامعه‌ی باقیمانده – آن‌هایی که با شهرداری‌ها ادغام نشده‌اند – دریافت خواهیم کرد. این خوشه‌ها، خدمات انبوه ( جمع آوری و مدیریت عمومی پسماند، ارائه‌ی دبیرخانه، حسابداری و خدمات فنی ) را ارائه خواهند داد.

این نهادهای اداری، طیف وسیع‌تری از خدمات را ارائه خواهند کرد و از شوراهای جامعه برای انجام تعهدات خود حمایت خواهند کرد.همچنین پنج « شورای ولسوالی » جدید نیز ایجاد خواهد شد. شوراهای موجودِ فاضلاب، شوراهای آبرسانی، مدیریت پسماند جامد و مراجع برنامه ریزی شهری، همگی در سطح منطقه ادغام خواهند شد.

municipal-services-2

شهرداری‌های جدید، حوزه‌های قضایی گسترده‌تری خواهند داشت؛ مانند راه‌اندازی نیروی پلیس شهری، به ‌عهده گرفتن مسئولیت هیئت‌مدیره‌ی مدارس از سال 2029 و تعمیر و نگهداری جاده‌ها. آن‌ها صلاحیت برنامه ریزی شهری یا مجوزهای ساختمانی را نخواهند داشت. این اختیارات به شوراهای منطقه‌ی فوق الذکر می‌رسد.

در حال حاضر، هر زمان که فردی مجوز تقسیم زمینی را بخواهد یا اصلاحاتی در خانه‌اش ایجاد کند، باید از راه‌های انحرافی عبور کند. یعنی از افسر منطقه، سپس مقامات شهرسازی و سپس سایر خدمات بازدید کند. این امر تحت سیستم کارآمد جدید، با تمرکز قدرت، متوقف خواهد شد.

ما از منبع وزارت کشور پرسیدیم، به طور مثال در موردی که شهرداری خاصی در زمان مشخصی خدمات خاصی را ارائه دهد، در حالی که شهرداریِ دیگر ارائه نمی‌دهد، چه اتفاقی می افتد. مثلا، فقط آگلانجا دارای سیستم پرداخت pay-as-you-throw است.

این منبع گفت: « بر طبق مثالی که مطرح کردید، طبق قانون، همه شهرداری‌ها ملزم خواهند بود که به پرداخت pay-as-you-throw روی بیاورند.

از نظر سیاسی و سازمانی، در نواحی مختلف، شهرداری‌های کلان‌شهرها و در زیر آن‌ها، شهرها را خواهیم داشت. « ابر شهردار » سرپرستی یک شهرداری در متروپولیتن را بر عهده دارد که در آن یک معاون شهردار، یک منطقه را رهبری می‌کند. معاونان شهردار توسط ساکنان همان منطقه انتخاب خواهند شد.

در مورد « سوپر شهردار »، او توسط ساکنان تمام بخش‌های مربوط به شهرداریِ کلان‌شهرِ مورد نظر انتخاب خواهد شد.

برای منطقه‌ی نیکوزیا، پنج شهرداری متروپولیتن شکل خواهند گرفت. آن‌ها به عنوان شهرداری‌های نیکوزیای قبرس شمالی، لاکاتامیا، لاتسیا-گری، نیکوزیا جنوبی-دالی و استروولوس شناخته می‌شوند.

شهرداری نیکوزیا متروپولیتن خود به بخش‌های نیکوزیا، آیوس دمتیوس، انگومی و آگلانجا تقسیم می‌شود.

خط پایانی ( جمع بندی ): پنج شهرداری شهری در منطقه‌ی نیکوزیا از ادغام 16 مقام محلی موجود و 10 شهرداری و شش جامعه به وجود خواهند آمد.

در ناحیه‌ی لارناکا نیز پنج شهرداری لارناکا، آرادیپو، درومولاکسیا-منئو، لفکارا و آتینو شهری وجود خواهد داشت. شهرداری کلان‌شهر لارناکا از بخش‌های لارناکا و لیوادیا به ‌علاوه‌ی روستای وروکلینی تشکیل خواهد شد.

به علاوه، یک بخش، اعضای شورای شهر خود را به طور جداگانه و با توجه به تعداد پست‌های شورای اختصاص داده شده به آن منطقه، انتخاب می‌کند. شوراها سپس به عنوان نمایندگان شهرداری کلانشهر عمل می‌کنند و همه با هم شورای مرکزی شهرداری را تشکیل می‌دهند.

شهردار کلان‌ شهری یا « فوق ‌شهردار » می‌تواند هر اختیاری را که مایل است به معاونین شهردار تفویض کند تا معاونان بتوانند به امور خاص منطقه‌ی خود رسیدگی کنند. به عنوان مثال، « ابر شهردار » می‌تواند اختیار امضای اسناد رسمی مربوط به منطقه‌ی خاص را به معاون شهردار تفویض کند. « ابر شهرداران » همچنین می‌توانند چنین اختیاراتی را پس بگیرند.

برای تأمین مالیِ همه‌ی این‌ها، کمک مالی سالانه‌ی دولتی به 20 شهرداری از 72 میلیون یورو، امروز به 117 میلیون یورو خواهد رسید. برای جوامعی که به صورت خوشه‌‌ای تشکیل شده‌اند، کمک هزینه‌ی دولتی ثابت می‌ماند.

هر بخش، بودجه‌ی مخصوص به خود را خواهد داشت. هزینه‌های در نظر گرفته شده ثبت و سپس به شهرداری کلانشهر ارسال خواهد شد. می‌گویند معاون شهردار می‌خواهد یک منطقه‌ی سبز را به مکانی برای رویدادهای عمومی تبدیل کند.

او پیشنهاد را به شورای شهر و سپس شهرداری کلانشهر برای تصویب نهایی خواهد برد. بدون اینکه نیازی به دخالت وزرا یا سازمان‌های دولتی مرکزی باشد؛ همانطور که در حال حاضر وجود دارد.

تا آنجایی که پلیس شهرداری می‌گوید، در هر شهرداری کلانشهر، یک پلیس شهرداری وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، مأموران راهنمایی و رانندگی شهرداری نیز می‌توانند وسایل نقلیه را بررسی کنند. بدیهی است که مسائل جنایی در حوزه پلیس “عادی” باقی خواهد ماند.

تحت این اصلاحات، شهرداری‌های ساحلی اختیارات بیشتری خواهند داشت. در حال حاضر، تمام این قدرت‌ها در کمیته‌ی مرکزی سواحل متمرکز شده است؛ اما در آینده یک شهرداری ساحلی این اختیار را خواهد داشت که به عنوان مثال از هرگونه مداخله در ساحل جلوگیری کند.

اما آیا ترتیبات جدید منجر به کاهش هزینه‌های خدمات می شود؟ به گفته‌ی منبع ما، آن‌ها باید منجر به کاهش هزینه‌ها شوند.

او پیشنهاد داد که به جای داشتن پنج بخش حسابداری، با تمام کارمندان آن‌ها، یک بخش خواهید داشت. بنابراین، بله، منطقا باید پس انداز صورت بگیرد.

منبع: https://cyprus-mail.com/2023/10/29/local-government-reform-means-better-faster-service/

امتیاز دهید

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.