مهاجرت به قبرس شمالی بهتره یا جنوبی ؟

  • 2 سال پیش
  • 0

معمولا یک سوال تکراری در ذهن اکثر افرادی که قصدمهاجرت به قبرس شمالی را دارند، شکل می‌گیرد. آن سوال این است که: “ قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟ ”. اگر شما نیز در حال تحقیق و بررسی شرایط زندگی و مهاجرت به این کشور هستید، قطعا این سوال شما خواهد بود.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی
نقشه قبرس شمالی و جنوبی

هنگامی که در مورد کشور قبرس شمالی اطلاعات کسب می‌کنید، متوجه خواهید شد که میان دو کشور قبرس شمالی و جنوبی تفاوت‌هایی وجود دارد. دانستن تفاوت‌های آن‌ها ممکن است که در تصمیم گیریِ نهایی شما برای مهاجرت به این کشور، نقشی مهم و اساسی داشته باشد.

در ادامه‌ی این مطلب به معرفی دو کشور قبرس شمالی و جنوبی و تفاوت‌های آن دو خواهیم پرداخت.

اگر برای مهاجرت، خرید ملک، تحصیل و سرمایه گذاری در قبرس شمالی نیاز به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از طریق شماره‌ی واتساپ زیر با کارشناسان شرکت ادلیا ارتباط برقرار نمایید:

شماره تماس : 905338742205+

پیشینه و تاریخ جزیره قبرس

جزیره‌ی قبرس، جزو سه جزیره‌ی بزرگ دریای مدیترانه است. به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، این جزیره در طول تاریخ خود، مورد حمله و تحت سلطه‌ی حکومت و امپراطوری‌های زیادی مانند یونانی‌ها، رومی‌ها، مصری‌ها، آشوری‌ها، عثمانی‌ها، اعراب، آریایی‌ها و در نهایت انگلیسی‌ها قرار گرفته است.

آخرین حکومت و امپراطوری که کشور قبرس تحت سلطه‌ی آن قرار داشت، کشور انگلستان بود. در نهایت در سال 1960 مردم قبرس که از استعمار کشور انگلستان به ستوه آمده بودند، استقلال خود را به طور رسمی اعلام کردند.

نکته‌ی جالب توجه در ارتباط با جزیره‌ی قبرس، وجود اجتماعی از یونانیان و ترک‌ها بود. بر اساس این اجتماع، پیمانی مشروط بر تقسیم جزیره با نسبت 7 به 3، میان یونانی تبارها و ترک تبارها بسته شد.

از زمان عقد قرارداد تا سال 1974، میان این دو بخش درگیری‌هایی آغاز شد و به دنبال آن، نیروهای حافظ صلح از طریق سازمان ملل متحد، وارد این جزیره شدند.

در این سال رئیس جمهور وقتِ قبرس، بر اساس کودتایی که توسط نظامیان یونانی شد، برکنار شد. در خلال حوادث فوق، کشور ترکیه نیز به عنوان نیروهای حافظ صلح وارد عمل شده و توانست 36 درصد از خاک قبرس شمالی را به سلطه‌ی خویش درآورد.

در نهایت، در سال 1983 بخش ترک نشین نیز استقلالش را اعلام کرده که منجر به تفکیک قبرس به دو بخش شد و قبرس شمالی و قبرس جنوبی شکل گرفت.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی
نقشه قبرس

اگر می‌خواهید اطلاعاتی جامع و مفصل در مورد این موضوع که قبرس شمالی داشته باشید، توصیه می‌کنیم تا مقاله قبرس شمالی کجاست را مطالعه نمایید.

در این مقاله شما می‌توانید با قبرس شمالی بیشتر آشنا شوید. گرچه در مورد قبرس شمالی اطلاعات بسیاری وجود دارد. در بخش‌های آتی به توضیحات بیشتری در مورد این جزیره‌ی زیبا خواهیم پرداخت تا به طور کامل با این جزیره آشنا شوید.

قبرس جنوبی کجاست

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم، کشور قبرس پس از استقلالش به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. بخش جنوبی این جزیره را قبرس جنوبی یا همان جمهوری قبرس می‌نامند. ساکنین قبرس جنوبی را یونانی تبارهای قبرس تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمارهای بدست آمده، جمعیت کشور قبرس جنوبی حدود 850 هزار نفر است. زبان رسمی ساکنین این کشور، یونانی است. همچنین مردم قبرس جنوبی، اکثرا مسیحی هستند.

قبرس شمالی کجاست

قبرس شمالی یا همان قبرس ترک، در بخش شمالی جزیره‌ی قبرس قرار دارد. مردم قبرس شمالی، ترک تبار هستند. این کشور تحت قیومیت ترکیه است. پول رایج قبرس شمالی لیر ترکیه و زبان رسمی در این کشور، ترکی استانبولی است.

مردم قبرس شمالی، اکثرا مسلمان هستند و جمعیت این کشور بر اساس آمار در سال 2017 چیزی در حدود 326000 نفر است.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی

مهاجرت به قبرس شمالی

مقایسه قبرس شمالی و جنوبی

جزیره‌ی زیبای قبرس پس از اینکه به دلیل اختلافات میان ترک‌ها و یونانیان قبرس به دو بخش تبدیل شد، با یک منطقه نظامی به نام خط سبز که نیروهای اعزامی از سازمان ملل متحد در آن ساکن هستند، از یکدیگر جدا شدند.

هر دو کشور قبرس شمالی و جنوبی، به خوبی از مهاجران استقبال می‌کنند. زندگی در قبرس شمالی، مقرون به صرفه‌تر است. مجله و وبسایت فوربز که یک مرجع اقتصادی آمریکایی است در سال 2021 قبرس شمالی را یک مقصد ایده‌آل برای خرید املاک ساحلی معرفی کرد.

اقتصاد در قبرس جنوبی، نسبتا با ثبات‌تر است. در این کشور، مقررات شفاف و مطابق با قوانین اتحادیه‌ی اروپا ارائه می‌شود. همچنین اگر قصد راه اندازی یک بیزینس را دارید، قبرس جنوبی، برای شما مقصد بهتری است.

شهروندان اتحادیه‌ی اروپا، برای عبور از مرز بین کشور قبرس شمالی و جنوبی آزاد هستند. شهروندانی که از اتحادیه‌ی اروپا نیستند، باید با رعایت شرایط ویزا بین این دو کشور عبور و مرور کنند.

گرچه مکان‌های تاریخی و طبیعی در قبرس شمالی بسیار بیشتر هستند، اما برای خرید و سرگرمی، قبرس جنوبی امکانات فراوان‌تری به نسبت قبرس شمالی دارد.

بررسی اقتصاد قبرس شمالی و جنوبی

در ادامه به بررسی برخی از عوامل تاثیر گذار در اقتصاد دو کشور قبرس شمالی و جنوبی می‌پردازیم:

واحد پول قبرس

یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی که قصد مهاجرت به قبرس را دارند، دانستن وضعیت اقتصادیِ آن کشور است. پیش از این که اقتصاد قبرس شمالی و جنوبی را با یکدیگر مقایسه کنیم، بهتر است که به صورت خلاصه، در ارتباط با واحد پول این دو کشور صحبت کنیم.

واحد پول رایج در کشور قبرس شمالی، لیر ترکیه و واحد پول کشور قبرس جنوبی، یورو است. قبرس جنوبی به سبب وابستگی‌اش به یونان و عضویتش در اتحادیه‌ی اروپا، از بحران‌های اقتصادی منطقه‌ایِ یورو در سال 2013 تأثیر گرفته است.

در این میان قبرس جنوبی، برای بهبود شرایط، از بانک مرکزی اروپا 10 میلیارد وام دریافت می‌کند. این کشور تا سال 2017 حدود 63 درصد از این وام را پرداخت کرده و مابقی این وام تا به الان، پرداخت نشده است.

در قبرس جنوبی، میزان تولید ناخالص به ازای هر فرد، مبلغی به میزان 25 هزار دلار، در سال 2020 بوده است. در صورتی که این مبلغ در قبرس شمالی به ازای هر فرد 15 هزار دلار بوده است.

برخلاف اینکه قبرس جنوبی در سال 2013 در وضعیت ورشکستگی نسبی قرار گرفته بود، در همان سال قبرس شمالی به میزان قابل توجهی ( حدود 2.8 درصد ) رشد کرده است. این رقم در سال 2014 به 4.9 درصد افزایش یافت. در نتیجه می‌توان گفت که قبرس شمالی به نسبت قبرس جنوبی رشد اقتصادی سریع‌تر و قابل توجهی داشته است.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی
واحد پول قبرس

بررسی نرخ بیکاری و تورم در قبرس شمالی و جنوبی

یکی از نکات مهمی که پیش از مهاجرت به هر کشوری باید از آن اطلاع بیابید، میزان نرخ بیکاری و تورم آن کشور می‌باشد. در سال 2010 در قبرس شمالی، اقتصاد، رشد چشمگیری داشت و به موازات آن بیکاری کاهش یافت.

مطابق آمار و گزارشات وزارت بازرگانی قبرس شمالی، در سال 2014 نرخ بیکاری این کشور برابر با 8.3 درصد بوده؛ که این میزان در سال 2015 کاهش یافته و به عدد 7.4 درصد رسید. افزودن این نکته ضروری است که نرخ تورم قبرس شمالی، در سال 2015 برابر با 3.18 درصد بوده است.

نرخ بیکاری در قبرس جنوبی در سال 2018،  8.37 درصد بوده است. این در حالی بود که نرخ بیکاری در همان سال در قبرس شمالی 5 درصد بوده است.

میانگین حداقل حقوق در قبرس شمالی و جنوبی

اطلاع از میزان حقوق دریافتی در کشوری قصد مهاجرت به آن دارید، امری ضروری است. با توجه به آماری که دریافت شده است، حداقل میزان حقوق در قبرس جنوبی 2402 یورو می‌باشد.

در مقابل، حداقل میزان حقوق برای هر فرد در قبرس شمالی 3200 لیر است؛ که بر اساس مصوبه‌ی دولت در سال 2021، این مبلغ به میزان 4400 لیر افزایش یافته است.

مقایسه مخارج زندگی در قبرس شمالی و جنوبی

بر اساس آمارهای بدست آمده، میانگین هزینه‎‌های زندگی در قبرس شمالی برای یک خانواده‌ی دو نفره در یک ماه، حدودا بین 2000 تا 3000 لیر متغیر است. تفریحات، غذا خوردن در رستوران، مصرف سیگار و نوشیدنی‌ها، از مواردی هستند که در میزان مخارج ماهیانه‌ی افراد، نقشی اساسی دارند.

میانگین هزینه‌ی زندگی یک خانواده دو نفره در قبرس جنوبی نیز، صرف نظر از هزینه‌ی اجاره‌ی خانه، مبلغی میان 1000 تا 1500 یورو می‌باشد.

همانطور که ملاحظه نمودید میانگین هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی و جنوبی مطرح شد، حال شما با بررسی و مقایسه‌ی مخارج در هر دو بخش، می‌توانید تشخیص بدهید که هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی مقرون به صرفه تر است یا قبرس جنوبی؟

تفاوت پرداخت هزینه های آب و برق در دو قبرس

شرایط و وضعیت آب و برق در قبرس شمالی و قبرس جنوبی کاملا متفاوت است. قیمت آب و برق در قبرس شمالی خیلی پایین و مقرون به صرفه است. به طور میانگین هزینه‌ی هر متر مکعب آب در این کشور 6 لیر است و به ازای هر 1 کیلو وات برق، 0.65 لیر ترکیه باید پرداخت شود. حتی گفته می‌شود که در آینده، اوضاع برق و آب بهبود خواهد یافت.

تحصیل در قبرس شمالی یا جنوبی

قبرس شمالی به نسبت قبرس جنوبی، دانشگاه‌های بهتری دارد. بنابراین اگر قصد تحصیل در قبرس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که قبرس شمالی را انتخاب کنید، دانشگاه‌های موجود در قبرس شمالی، در سطح جهانی هستند و از لحاظ کیفیت آموزش با دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی برابری می‌کند.

همچنین هزینه‌ی تحصیل در قبرس شمالی بسیار کمتر از قبرس جنوبی است. برای تحصیل در دانشگاه‌های موجود در قبرس شمالی، نیازی به داشتن مدرک زبان نیست و مدرک اکثر دانشگاه‌های این کشور، مورد تایید اکثر کشورهای جهان است.

مقایسه امنیت اجتماعی در قبرس شمالی و جنوبی

در بخش‌های قبلی نیز به موضوع امنیت در قبرس شمالی اشاره شد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، جزیره‌ی قبرس یکی از امن‌ترین نقاط جهان است.

امنیت در قبرس شمالی

شاخص امنیت در شهرهای مختلف قبرس شمالی، رقمی میان 87 تا 92 درصد است. جالب‌تر از این، شاخص جرم در قبرس شمالی ما بین 8 تا 13 درصد است. یکی از عجایبی که از نظر گردشگران در قبرس شمالی وجود دارد این است که مردم  این کشور عموما درب خوروهایشان را قفل نمی‌کنند.

امنیت در قبرس جنوبی

در مقابل قبرس شمالی، شاخص‌های امنیت در قبرس جنوبی حدود 58 تا 78 درصد هستند و شاخص جرم در این کشور 22 تا 42 درصد است.

بر مبنای این مقایسه، بدیهی است که قبرس شمالی در مقایسه با قبرس جنوبی از امنیت بالاتری برخوردار است و این، یک امتیاز مثبت دیگر برای مهاجرت و زندگی در قبرس شمالی است.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی
جاذبه های گردشگری قبرس

معرفی جاذبه های گردشگری در قبرس شمالی و جنوبی

نکته‌ی جالبی که قبل از شروع این بخش باید بگوییم این است که با وجود مساحت کم قبرس شمالی در مقایسه با قبرس جنوبی، این کشور از جاذبه‌های گردشگری بالاتری برخوردار است.

این امر به اندازه‌ای است که حتی شهروندان قبرس جنوبی اذعان دارند که قبرس شمالی از لحاظ طبیعت بکر و زیبا، کوه‌های سر به فلک کشیده و سواحل زیبا و دلنشین، کشوری بسیار غنی است. در مقابل، بخش جنوبی جزیره مناطق کویری متعددی دارد و این امر باعث شده تا توجه زیادی را به خود جلب کند.

وجود شهر زیبا و تاریخی گیرنه، به لحاظ جاذبه‌های گردشگری، پرچم قبرس شمالی را نسبت به قبرس جنوبی بالا برده است. علاوه بر این، قبرس شمالی دارای شهرهای زیبایی است که به سواحل بکر و جذابی مزین شده‌اند.

همچنین شهرهایی که در میان کوهستان و دریا واقع شده‌اند و در قدم به قدم این شهرها باغات میوه به چشم می‌خورد و بدین ترتیب باز هم امتیاز مثبت دیگری نصیب قبرس شمالی می‌شود.

خرید ملک در قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن مهاجران را مشغول می‌کند این است که در قبرس شمالی خانه بخرند یا قبرس جنوبی؟ بر اساس آمار بدست آمده، قیمت خرید هر متر مربع ملک در هر یک از دو کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی متفاوت است.

برای این که شما بیشتر با این موضوع آشنا شوید به طور خلاصه قیمت‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی
مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

برآورد هزینه و اطلاع از قیمت هر متر مربع ملک، در شهرهای قبرس جنوبی

نیکوزیا: 1500 تا 5000 یورو

لیماسول: 2100 تا 10000 یورو

پافوس: 950 تا 10000 یورو

لارناکا: 1700 تا 7700 یورو

آیاناپا: 1550 تا 7000 یورو

برآورد هزینه و اطلاع از قیمت هر متر مربع ملک، در شهرهای قبرس شمالی:

فاماگوستا: 700 تا 1200 یورو

گیرنه: 1300 تا 1500 یورو

اسکله ( لانگ بیچ ): 750 تا 1500 یورو

لازم به ذکر است که افزون بر تفاوت در قیمت هر متر مربع املاک، تفاوت‌های دیگری هم در بازار ملک وجود دارد.

یکی از امکاناتی که در هنگام خرید ملک در قبرس شمالی وجود دارد این است که شما به راحتی می‌توانید ساختمانی را انتخاب کنید که در فاصله‌ی چند قدمی دریا قرار دارد؛ تا بتوانید با پای پیاده به دریا بروید.

این موضوع می‌تواند برای ما ایرانی‌ها که معمولا از چنین محیط زندگی‌ای دور بوده‌ایم، جذاب و دلنشین به نظر برسد. علاوه بر این، ساختمان‌های موجود در قبرس شمالی از دکوراسیون داخلی، مبلمان داخلی آشپزخانه، کمد لباس و در برخی موارد از وسایل برقی نیز برخوردارند.

باید بدانید که خرید ملک از یک سازنده در قبرس جنوبی، به سادگی سایر کشورها نیست و این موضوع به دلیل محدودیت در عرضه و ساخت، در اثر دوران پس از بحران است.

در نقطه‌ی مقابل، خانه‌های قبرس جنوبی قرار می‌گیرد. بازار ملک قبرس جنوبی، معمولا بازار دست دوم است.

مهاجرت و زندگی در قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

پس از توضیحاتی که در مورد زندگی در قبرس شمالی و قبرس جنوبی داده شد، شما می‌توانید به سادگی مسائل موجود در این دو کشور را مقایسه نمایید. تصمیم گرفتن و انتخاب این که کدام کشور را برای زندگی انتخاب کنید، به عامل متعددی بستگی دارد.

از اصلی‌ترین این عوامل می‌توان به تطبیق پذیری، زبان رسمی کشور، فرهنگ، شرایط اقتصادی و اجتماعی آن کشور و … اشاره کرد.

در نهایت می‌توانیم در پاسخ به این سوال که برای مهاجرت و زندگی قبرس شمالی بهتر است یا قبرس جنوبی، باید گفت که قبرس شمالی مبتنی بر امتیازهای مثبتی که دارد، در الویت قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب زندگی در قبرس

اقامت در قبرس، مانند و زندگی و اقامت در هر کشور دیگری، مزایا و معایبی دارد. جوانب مثبت و منفی که در این کشور وجود دارد، مطلق نیست و بنا به هدف و شرایط هر فرد متفاوت است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایامعایب
بیش از 300 روز آفتابیدو ماه در سال بارانی و سرد
فرهنگ مهاجر پذیریسیستم حمل و نقل ضعیف
رواج زبان انگلیسی به غیر از زبان ترکی و یونانیدو ماه بسیار گرم و طاقت فرسا
مالیات اندکسرعت اینترنت ضعیف و هزینه اینترنت بالا
امنیت بالاتنوع کالاها کم و هزینه‌ی کالاهای وارداتی زیاد
وجود فرصت‌های بسیار برای داشتن یک سبک زندگی فعال 
سواحل خیره‌کننده و جذاب 
زندگی مقرون به صرفه 
وجود دانشگاه‌های بین المللی معتبر 

شما می‌توانید تنها با پرداخت 30 درصد از ارزش کلی ملک، اقامت این کشور را دریافت کنید. در صورتی که در قبرس جنوبی شرایط فوق وجود ندارد. شما می‌توانید برای خرید ملک در قبرس شمالی از طریق ارتباط مستقیم با این مجموعه و دریافت مشاوره‌ی رایگان، با شماره‌ی زیر تماس بگیرید.

شماره تماس : 905338742205+

خدمات شرکت ادلیا

هلدینگ ادلیا سابقه‌ی درخشان این شرکت در زمینه‌ی خدمات مهاجرتی، اعتبار این شرکت را نمایان می‌سازد. در همین راستا، چنانچه نیاز به مشاوره‌ی دقیق و حرفه‌ای در هر یک از زمینه‌های زیر داشتید، با کارشناسان ما در تماس باشید:

اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی

اگر شما نمی‌دانید با توجه به شرایطی که دارید، کدام روش دریافت اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی مناسبتان است، کارشناسان ادلیا می‌توانند بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهند. با ما در تماس باشید.

buying-a-apartment-in-north-cyprus

خرید ملک در قبرس شمالی

یکی از بهترین و سودآورترین نوع سرمایه گذاری، خرید ملک در قبرس شمالی است. کارشناسان ما با بررسی نیاز، بودجه و شرایط دلخواه شما، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کرده و در تمامی مراحل خرید خانه در قبرس شمالی، همراه و یاور شما خواهند بود.

buying-a-villa-in-north-cyprus

خرید ویلا در قبرس شمالی

خرید ویلا در قبرس شمالی، پیشنهادی هوشمندانه برای افرادی است که نه تنها قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند، بلکه از این طریق می‌توانند درآمد ارزی داشته و یا برای تعطیلات خود و خانواده‌شان موقعیت بسیار مناسبی را فراهم کنند.

هلدینگ ادلیا، بهترین ویلاهای قبرس شمالی را با توجه به شرایط شما، در اختیارتان قرار می‌دهد.

studying-in-northern-cyprus

تحصیل در قبرس شمالی

اگر تمایل دارید در دانشگاه‌های بین المللی مانند آمریکایی و اروپایی تحصیل کنید ولی هزینه‌ی کمتری بپردازید، تحصیل در قبرس شمالی را به شما پیشنهاد می‎‌کنیم. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های عالی کشور قبرس شمالی، کارشناسان ادلیا در کنار شما هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.