واقعیات قبرس شمالی – مزایا و معایب زندگی + هزینه ها

  • 10 ماه پیش
  • 0

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از مهاجرت به هر کشوری باید رعایت کنید، این است که درباره‌ی زندگی در آن کشور، اطلاعات صحیح و دقیقی بدست آورید.

نه تنها باید مزایای زندگی در آن کشور را بدانید، بلکه دانستن معایب زندگی در آن، مهم‌تر از دانستن مزایای است. با این کار می‌توانید متوجه شوید که آیا توانایی زندگی در شرایط مذکور را دارید یا خیر!

قبرس شمالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. قطعا برای مهاجرت به این سرزمین نیاز است که واقعیات قبرس شمالی را دانسته و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با قبرس شمالی آشنا کرده و درباره‌ی مزایا و معایب زندگی و هزینه‌های آن با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با قبرس شمالی

در ابتدا به معرفی کشور قبرس و به صورت اختصاصی به بررسی قبرس شمالی می‌پردازیم:

تاریخ قبرس

کشور قبرس که با نام جمهوری قبرس نیز شناخته می‌شود، سومین کشور جزیره‌ای بزرگ در شرق دریای مدیترانه است. این کشور که در همسایگی کشورهای ترکیه و یونان قرار دارد، به عنوان پل میان قاره‌ها نیز شناخته می‌شود.

قبرس در شاه‌راه آبی میان قاره‌های آفریقا، آسیا و اروپا قرار دارد. به همین دلیل مورد توجه بسیاری از قدرتمندان جهان قرار گرفته است. در سال 1974 ارتش یونان در جنوب این کشور، کودتای نظامی انجام داد و ترک تبارها که در شمال قبرس حضور داشتند، با کمک ترکیه و در مقابله با کودتای یونانیان، در شمال قبرس کودتای نظامی انجام دادند.

در پی این درگیری‌ها، قبرس، به دو بخش قبرس شمالی ( ترک نشین ) و قبرس جنوبی ( یونانی نشین ) تقسیم شد.

 به عنوان یکی از واقعیات قبرس شمالی باید این را بدانید که استقلال کشور قبرس شمالی، تنها توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته شده است.

در سایر مناطق جهان، قبرس شمالی، بخشی از قبرس یونانی و در کل جزیره‌ی قبرس شناخته می‌شود.

درباره قبرس شمالی

قبرس شمالی، که در شمال جزیره‌ی زیبا و رویایی قبرس واقع شده است، یک کشور توریستی و بسیار جذار در جهان شناخته می‌شود. این کشور در زمره‌ی 5 کشور امن جهان قرار دارد و آمار جرم و جنایت در آن بسیار اندک است.

گرچه اوضاع سیاسی این جزیره کمی پیچیده است، اما به دلیل شهرت توریستی که دارد، حدود 4 میلیون نفر در سال برای مقاصد گردشگری و تفریحی به این کشور سفر می‌کنند. قبرس شمالی بیش از 300 روز آفتابی در سال دارد که توجه بسیاری از جهانگردان را به خود جلب کرده است.

سواحل زیبا، طبیعت بکر، اماکن تاریخی، تفریحات متنوع و لوکس از جاذبه‌های این سرزمین برای گردشگران هستند.

در قبرس شمالی، نام مکان‌ها بر اساس دو موضوع مشخص شده است. یکی از نام‌ها مربوط به مبدا یونانی و قدیمی است و نام دیگر برگرفته از فرهنگ ترکی و پس از جدایی از یونانیان می‌باشد.

به طور مثال شهر گیرنه که اکنون نام ترکی گیرنه شناخته می‌شود در قدیم و اصالت یونانی، شهر توریستی و محبوب کرنیا نام داشت.

شهر نیکوزیا نیز اکنون با نام ترکی لفکوشا شناخته می‌شود. علائم جاده‌ای با هر دو نام نشان می‌دهنده‌ی مکان مورد نظر هستند. علائم قدیمی فقط نوع یونانی و علائم جدید فقط نوع ترکی را نشان می‌دهند.

north-cyprus-facts-2

اکثریت اتوبوس‌های بین شهری نیز، مقصد را با نام ترکی تعیین شده نشان می‌دهند.

شهرهای مهم قبرس شمالی

جمعیت پایتخت قبرس شمالی، شهر نیکوزیا، چیزی بالغ بر 35000 نفر است. اکثریت مراکز دولتی و تجاری در این شهر هستند. از دیگر شهرهای قبرس شمالی می‌توان به شهر توریستی- صنعتی- تجاری فاماگوستا، که به عنوان بندر اصلی قبرس شمالی نیز شناخته می‌شود، اشاره کرد.

شهر تاریخی گیرنه، به لحاظ تاریخی و گردشگری ارزش بسیار بالایی دارد. رستوران و کافه گردی و گشت و گذار دریایی با قایق‌های بادبانی از جمله تفریحات این شهر زیبای ساحلی است.

در جدول زیر، به طور خلاصه اطلاعات شهرهای مهم قبرس شمالی را مشاهده می‌کنید:

شهر یا منطقهمساحت  بر اساس کیلومتر مربعجمعیت بر اساس سرشماری 2011
فاماگوستا99769741
گیرنه69069163
اسکله77422492
لفکوشا50294824

زبان رسمی مردم قبرس شمالی

زبان رسمی مردم کشور قبرس شمالی، ترکی استانبولی به گویش قبرسی است. البته برخی از مردم این کشور که در زمان‌های قدیم همراه با یونانیان زندگی می‌کردند، همچنان به زبان یونانی صحبت می‌کنند. این مورد بیشتر در روستاها دیده می‌شود.

حضور دانشجویان بین المللی، توریست‌ها و تجار در این کشور، باعث شده تا زبان‌های انگلیسی و آلمانی نیز رونق بسیاری پیدا کنند. این مسئله تا حدی است که کارکنان برخی مشاغل مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و … به زبان انگلیسی تسلط داشته و می‌توانید با آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت کنید.

علائم راهنمایی، جاده‌ای و اطلاعیه‌ها عموما به زبان ترکی یا انگلیسی و گاها به زبان یونانی هستند.

north-cyprus-facts-3

حمل و نقل در قبرس شمالی

یکی دیگر از مسائلی در مورد واقعیات قبرس شمالی وجود دارد، مسئله‌ی مهم سیستم حمل و نقل و رفت و آمد به این کشور است. فرودگاه بخش شمالی قبرس، که رفت و آمدها از آن مکان صورت می‌گیرد، فرودگاه ارجان است.

فرودگاه بخش جنوبی، که رفت و آمدها در آن انجام می‌شود، فرودگاه لارناکا نام دارد. اگر از طریق این فرودگاه قصد ورود به قبرس شمالی را داشته باشید، باید از طریق خودرو و عبور از منطقه‌ی حائل یا همان منطقه‌ی سبز که محل اقامت نیروهای سازمان ملل متحد است، به قبرس شمالی وارد شوید.

به دلیل اینکه فرودگاه ارجان مورد تایید دولت قبرس نیست، افرادی که از طریق این فرودگاه قصد ورود به قبرس جنوبی را داشته باشند، شرایط سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند.

واحد پول رایج در قبرس شمالی

در قبرس شمالی، هزینه‌های روزمره، درآمد و … با لیر ترکیه انجام می‌گیرد. برای واردات و استفاده از ارزهای خارجی محدودیتی در این کشور وجود ندارد. به طور کلی منابع درآمدی در این کشور بررسی نمی‌شوند. اکثر هتل‌ها، بانک‌ها و صرافی‌ها انواع ارزهای خارجی را با لیر ترکیه مبادله می‌کنند.

در این سرزمین می‌توان از مستر کارت، ویزا کارت و چک‌های مسافرتی به جای پول نقد استفاده کرد. تمام دستگاه‌های خودپرداز در سرتاسر شهرها، گزینه‌ی زبان انگلیسی را دارند و می‌توانید از آن‌ها یورو و یا پوند استرینگ انگلیس را دریافت کنید.

گرچه اکثر هزینه‌ها در این کشور با لیر ترکیه است، اما برخی از پرداخت‌ها با یورو، دلار و یا پوند صورت می‌گیرد. مثلا برای خرید ملک در قبرس شمالی، از پوند و برای پرداخت شهریه‌ی دانشگاه معمولا از دلار و یورو استفاده می‌شود.

north-cyprus-facts-4

هزینه های زندگی در قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی، به دلیل استفاده از واحد پولی لیر، در زمره کشورهای ارزان برای زندگی قرار می‌گیرد. هزینه‌های زندگی در این کشور به نسبت سایر کشوهای اروپایی بسیار کمتر است. مالیات شورای شهر در سال حدود 50 دلار، هزینه‌ی اشتراک آب در ماه 5 دلار و هزینه اشتراک برق ماهیانه حدود 30 دلار است.

در جدول زیر برخی از هزینه‌های اساسی برای زندگی در قبرس شمالی را مشاهده می‌کنید:

عنوان هزینهمبلغ به دلار
متوسط ماهانه‌ی هزینه‌ی قبض آب و برق و گاز25
1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل0.04
اینترنت ماهانه‌ی نامحدود با سرعت 60Mbps یا بیشتر20
یک وعده غذایی در رستورانی نرمال0.96
غذای فست فود0.19
یک فنجان قهوه0.07
1 لیتر شیر0.03
1 کیلو برنج سفید0.05
12 عدد تخم مرغ0.11
1 کیلو پنیر محلی0.26
1 کیلو مرغ0.26
1 کیلو گوشت0.48
1 لیتر بنزین0.04

مناطق ممنوعه‌ی عکاسی در قبرس شمالی

به غیر از خط سبز که منطقه‌ی حفاظت شده‌ی متعلق به سازمان ملل متحد است، در سایر نقاط قبرس شمالی، شما می‌توانید حضور پررنگ نظامیان ارتشی ترکیه را مشاهده کنید. در مناطق مختلفی از قبرس شمالی، پایگاه‌های نظامی وجود دارد. عکاسی دراین مناطق مجاز نیست.

در نزدیکی مناطق ممنوعه‌ی عکاسی در قبرس شمالی، علائم هشدار دهنده‌ی قرمز وجود دارد. اگر قصد عکاسی از سطح شهر را دارید به این علائم توجه ویژه داشته باشید.

یکی دیگر از مناطقی که عکس برداری در آن ممنوع است، شهر ارواح واروشا می‌باشد. شهر واروشا یک شهر گردشگری و ساحلی پر رونق، قبل از حمله‌ی ترکیه به قبرس بود. پس از اینکه در سال 1974 ترکیه در یک کودتای نظامی به قبرس حمله کرد، این شهر متروکه و برای عموم مردم ممنوع شد.

north-cyprus-facts-5

مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی

همانطور که گفتیم برای اینکه با واقعیات قبرس شمالی آشنا شوید، باید هم مزایا و هم معایب زندگی در این کشور را مورد بررسی قرار دهید.

با توجه به هدفی که از مهاجرت خود دارید که به صورت تحصیل در قبرس شمالی، سرمایه گذاری در قبرس شمالی، خرید ویلا در قبرس شمالی و … می‌تواند باشد، مزایا و معایب نیز، می‌توانند برای شما متفاوت باشند.

در ادامه قصد داریم عمومی‌ترین مزیت‌ها و مشکلات زندگی در قبرس شمالی را بیان کنیم:

مزایای مهاجرت و زندگی در قبرس شمالی

  • قبرس شمالی جزو 5 کشور امن جهان است.
  • نرخ مالیات، نرخ بیکاری و نرخ تورم در این کشور بسیار کم می‌باشد.
  • شما امکان خرید ملک به صورت اقساطی را در قبرس شمالی خواهید داشت.
  • پیش پرداخت 30 درصد و مابقی مبلغ ملک در اقساط بلند مدت بدون بهره پرداخت می‌شود.
  • دانشگاه‌های بین المللی با کیفیت تدریس بالا در این کشور وجود دارند.
  • جامعه‌ای مهاجر پذیر دارند.
  • هزینه‌ی زندگی در این کشور اندک است.
  • قیمت ملک به نسبت سایر کشورهای هم شرایط قبرس شمالی بسیار کمتر است.
  • امکان اخذ اقامت دائم برای شما و خانواده‌تان وجود دارد.
  • کشور قبرس شمالی یک کشور در حال رشد و توسعه است و آینده‌ی درخشانی دارد.
  • طبیعت بکر و کم‌نظیری در این کشور وجود دارد.
  • دسترسی به اینترنت آزاد و پرسرعت در قبرس شمالی آسان است.
  • آب و هوای قبرس شمالی معتدل و مدیترانه‌ای است.
  • اگر به دنبال آرامش هستید، زندگی در قبرس شمالی یک گزینه‌ی مناسب است.
  • آلودگی در قبرس شمالی بسیار کم و سطح کیفی هوا بسیار بالا است.
  • هزینه‌ی تحصیل در قبرس شمالی به نسبت سایر کشورهای همتراز از لحاظ علمی بسیار کمتر است.
  • گرچه قبرس شمالی یک کشور مسلمان است، اما تعصبات مذهبی ندارند و شما در انتخاب پوشش و دین آزاد هستید.
north-cyprus-facts-6

معایب مهاجرت به قبرس شمالی

  • سیستم حمل و نقل در این کشور ضعیف است.
  • تنها کشور ترکیه، استقلال قبرس شمالی را به رسمیت شناخته به همین دلیل پیچیدگی‌های سیاسی و تحریم‌هایی علیه این کشور وجود دارد.
  • عضو اتحادیه‌ی اروپا نمی‌باشد.
  • تنوع کالاها و اجناس در قبرس شمالی اندک است.
  • دسترسی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در این کشور با مشکلاتی روبرو است.
  • بازار کار در قبرس شمالی محدود است.
  • سیستم مراقبت‌های بهداشتی در قبرس شمالی کوچک است. برای برخی درمان‌های بزرگ‌تر ممکن است نیاز به سفر به ترکیه پیدا کنید.
  • اگر تخصص و یا سابقه‌ی کار حرفه‌ای خاصی نداشته باشید، درآمد برایتان بسیار اندک می‌باشد.

قبرس دروازه‌ای به کشورهای عضو شینگن

گرچه قبرس شمالی عضو شینگن نیست، اما به دلیل اینکه قوانین، مقررات و شرایط زندگی در قبرس شمالی همانند کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و شینگن است، شما با داشتن پاسپورت قبرسی، می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به دریافت ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا رفت و آمد کنید.

دریافت اقامت قبرس شمالی

اگر می‌خواهید به طور تضمین شده، در این کشور سرمایه گذاری کرده و به راحتی اقامت دائم قبرس شمالی را بدست آورید، خرید ملک در این کشور از بهترین روش‌ها برای این کار است. چنانچه قوانین و شرایط خرید خانه در قبرس شمالی را رعایت کنید، بسیار آسان و سریع می‌توانید برای خود و خانواده‌تان اقامت قبرس شمالی را بدست آورید.

north-cyprus-facts-7

خدمات شرکت ادلیا

هلدینگ ادلیا با دارا بودن سال‌ها تجربه‌ی موفق در زمینه‌ی مهاجرت و اقامت درقبرس شمالی، آماده‌ی پاسخگویی به شما عزیزان در خصوص انواع سوالات مهاجرتی به این کشور است. اگر نیاز به مشاوره‌ی دقیق، حرفه‌ای  و جامع برای هر یک از روش‌های زیر دارید، می‌توانید با مشاوران ما در هلدینگ ادلیا تماس بگیرید:

اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی

دریافت اقامت قبرس شمالی از طرق مختلفی امکان پذیر است. ما در هلدینگ ادلیا بهترین روش‌های مهاجرتی را مطابق با شرایط شما عزیزان برای دریافت اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی در اختیارتان  قرار می‌دهیم.

north-cyprus-facts-8

تحصیل در قبرس شمالی

از طریق تحصیل در قبرس شمالی می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر از دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی، به همان کیفیت تدریس دسترسی داشته باشید. کارشناسان ما در هلدینگ ادلیا، پذیرش شما را از برترین دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی موجود در قبرس شمالی اخذ می‌کنند.

 خرید ویلا در قبرس شمالی

یک پیشنهاد جذاب برای افراد بازنشسته، افرادی که قصد کسب درآمد ارزی دارند و یا افراد یکه به دنبال گذراندن تعطیلات لوکس و جذاب هستند،  خرید ویلا در قبرس شمالی، است.

ما در هلدینگ ادلیا، بهترین ویلاهای قبرس شمالی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

north-cyprus-facts-9

خرید ملک در قبرس شمالی

یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای دریافت اقامت قبرس شمالی، خرید ملک در این کشور است. کارشناسان ما با بررسی بودجه‌ی مالی و نیاز شما، بهترین پروژه‌های موجود در قبرس شمالی را به شما ارائه می‌دهند و در تمامی مراحل خرید ملک در قبرس شمالی، در کنار شما عزیزان هستند.

امتیاز دهید

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.