زنان قبرس شمالی – امنیت و شرایط حجاب + حقوق اجتماعی

  • 10 ماه پیش
  • 0

زنان در جوامع نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. یک بانو، فارق از سن، وضعیت تجرد و … اگر محدود و آزرده نشود، می‌تواند هم به بهترین شکل ممکن در موقعیت اجتماعی و هم در خانواده، نقش خود را ایفا کند.

قبرس شمالی از جمله کشورهای امن دنیاست و در رده‌ی پنجم جهانی قرار دارد. به همین دلیل امنیت به خوبی برای زنان برقرار است. البته که امنیت برای تمام افراد جامعه برقرار است، اما به دلیل اینکه در این مقاله قصد داریم تا در خصوص زنان قبرس شمالی، امنیت و شرایط حجاب و حقوق اجتماعی آن‌ها صحبت کنیم، تمام موارد صحبت شده، حول محور زنان خواهد بود.

با ادلیا همراه باشید.

شرایط زنان قبرس شمالی

 اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید، دانستن شرایط زنان قبرس شمالی، وضعیت حجاب و حقوق اجتماعی زنان در این کشور، طبیعی و نرمال است. همانطور که همه می‌دانیم، زنان هم بخش قابل توجهی از  جمعیت یک کشور را تشکیل می‌دهند. خواه زنان بومی باشند، خواه مهاجر!

اگر شما هم خانم هستید، باید درباره‌ی وضعیت اجتماعی، میزان امنیت و سطح آزادی خود در کشور مقصد اظلاعات کافی داشته باشید.

مردان هم، باید از وضعیت اجتماعی و شرایط رفاهی زنان قبرس شمالی مطلع باشند؛ چرا که شرایط زنان در یک جامعه، ارتباط مستقیمی با وضعیت کل جامعه دارد. چنانچه در کشوری، زنان آزادی نداشته باشند و نتوانند در امور اجتماعی نقش خود را به خوبی ایفا کنند، قطعا آن کشور برای زندگی و مهاجرت، کشور مناسبی نیست.

حضور و نیازهای زنان اگر در یک جامعه برطرف نشود، مشکلات او به زودی خواسته و ناخواسته، دامن‌گیر افراد خانواده نیز می‌شود. اکنون به مقوله‌ی جایگاه زنان در قبرس شمالی و موقعیت و شرایط آنان می‌پردازیم.

northern-cyprus-women-2

فرهنگ مردمان قبرس شمالی

ابتدا بهتر است به ریشه‌های فرهنگی قبرس شمالی نگاهی داشته باشیم. یکی از بهترین راه‌های شناخت جایگاه و موقعیت زنان در جوامع، مطالعه‌ی فرهنگ آن کشور است.

کشور قبرس شمالی که در شرق دریای مدیترانه واقع شده است، همسایگانی مانند ترکیه و لبنان را دارد. فرهنگ و آداب و رسوم قبرس شمالی، بی‌ربط به همسایگاش نیست. به نوعی می‌توان گفت که بافت فرهنگی قبرس شمالی، تلفیقی از فرهنگ ترکیه و لبنان است.

شباهت‌های جغرافیایی قبرس شمالی به لبنان ( عروس خاورمیانه )، باعث شده تا مهاجران و گردشگران با ورود به قبرس شمالی، تا حد زیادی به یاد جذابیت‌ها و زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی لبنان بیفتند.

جمعیت اکثرا ترک قبرس شمالی نیز، باعث شده تا شباهت‌های بسیاری به فرهنگ و رسوم ترکیه پیدا کند. البته تنها دلیل شباهت به ترکیه، ترک بودن افراد نیست، مراودات و وابستگی‌های سیاسی این کشور به ترکیه، تاثیر بسیاری در این شباهت فرهنگی دارد.

نزدیکی و حضور ترکیه در کنار قبرس شمالی، باعث شده تا این کشور همگام با ترکیه در راستای استانداردهای اروپایی حرکت کند. یعنی قبرس شمالی با اینکه فرهنگ و بافت شرقی و خاورمیانه‌ای دارد، اما از لحاظ موارد حقوق بشری و استانداردهای آزادی، در حال توسعه و به سمت اروپا گرایش دارد.

بر همگان واضح و مبرهن است که وجود استانداردهای حقوق بشر اروپایی بر سطح مشارکت زنان در جامعه و آزادی آن‌ها، تاثیر زیادی دارد. بله! در قبرس شمالی هم زنان با آرامش، امنیت و داشتن حقوق اجتماعی مطابق استانداردها در کشور حضور و مشارکت دارند.

northern-cyprus-women-3

سهم زنان در امور سیاسی قبرس شمالی

در قسمت قبل توضیح دادیم که نقش زنان و مشارکت آن‌ها در جامعه، در قبرس شمالی برای هم راستا شدن با استاندارد‌های اروپایی در حال توسعه است، بنابراین نمی‌توان مشارکت سیاسی زنان در قبرس شمالی را با یک کشور اروپایی مانند سوئد و یا نیوزلند مقایسه کرد.

با این وجود، می‌توان گفت اوضاع قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه‌ای مناسب و حتی ایده‌آل است. دولت قبرس شمالی در سال 2013 اولین نخست وزیری زن را درتاریخ خود تجربه کرد. این یک مسئله‌ای است که می‌توان به جرات گفت رخ دادن آن در سایر کشورهای خاورمیانه‌ای تقریبا محال است.

خانم سیبل سیبر، در سال 2013 اولین نخست ویز زن قبرس شمالی بود. او در سال 2015 به عنوان سخنگوی پارلمان قبرس شمالی انتخاب شد. قبل از خانم سیبر، خانم فاطما اکین اوغلو نیز توانسته بود برای سخنگویی پارلمان قبرس شمالی انتخاب شده و فعالیت کند.

غیر از این دو شخص، که در سطوح بالای دولت فعالیت داشتند، زنان قبرس شمالی در پارلمان این کشور، نقش فعالی را ایفا می‌کنند. گرچه این میزان در مقایسه با حضور زنان اروپایی بسیار اندک است، اما طبق شواهد، موقعیت برای حضور زنان در صحنه‌ی سیاست قبرس شمالی، محیا می‌باشد.

در سال 2014 در پارلمان قبرس شمالی، موضوع ایجاد پارلمان و ادارهای ویژه برای بهبود شرایط برابری و مردان و زنان به تصویب رسید. پس از تشکیل این پارلمان تا به امروز، شاهد دستاوردهای قابل قبولی در زمینه‌های مختلف اجتماعی در قبرس شمالی، بوده‌ایم.

از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بهبود شرایط خدمات بهداشتی زنان قبرس شمالی اشاره کرد. می‌توان به وضوح گفت که به دلیل وجود حمایت‌ها و ساز و کارهای قانونی موجود در قبرس شمالی، شروط لازم برای حضور و فعالیت زنان در جامعه وجود دارد.

حقوق اجتماعی زنان قبرس شمالی

پس از بررسی حضور زنان در صحنه‌ی سیاسی کشور قبرس شمالی، نوبت به بررسی حقوق اجتماعی و جایگاه مدنی زنان قبرس شمالی می‌رسد. در این مقوله، فشاری از سمت دولت برای محدود کردن زنان و محدودیت‌های قانونی برای زنان قبرس شمالی وجود ندارد و زنان در وضعیت خوبی از لحاظ اجتماعی و مدنی قرار دارند. بهتر است از این موضوع غافل نشویم که بافت اجتماعی قبرس شمالی به خودی خود، رنگ و بوی خاورمیانه‌ای دارد!

آماری که در زیر مشاهده می‌کنید، در سال 2010 در یک نظر سنجی فقط از زنان قبرس شمالی صورت گرفته است:

عنوان درصد
مخالفت با الزام قرارگیری زنان در نقش‌های جنسیتی از پیش تعیین شده 49
معتقدند که قبل از هر چیزی، زن باید یک مادر و خانه‌دار خوب باشد 88
معتقدند که زن باید پیش از مرد به خانه بازگردد 58
معتقدند که زن مطلقه یا بیوه نباید تنها زندگی کند 20
معتقدند که زن بودن باعث شده به جایگاهی که حق دارند، نرسند 40

با بررسی آمار فوق، متوجه رنگ و بوی خاورمیانه‌ای در بافت قبرس شمالی می‌شوید. در عین حال با بررسی همین موارد می‌توان به حرکت جامعه به سمت استانداردهای حقوق بشری جهانی پی برد. در ضمن، این را در نظر بگیرید که آمار فوق مربوط به حدود یک دهه پیش ( 2010 ) است!

اکنون با گذشت ده سال، قطعا شرایط حقوق اجتماعی زنان قبرس شمالی بهبود زیادی پیدا کرده است.

northern-cyprus-women-4

بررسی وضعیت پناهگاه زنان قبرس شمالی

پناهگاه زنان، به مراکر دولتی و یا مردم نهادی گفته می‌شود که برای زنانی که به هر دلیل مجبور به ترک خانه‌ی خود شده‌اند و یا کارتن خواب هستند، سرپناه و غذا تامین کرده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

وجود این مراکز طبق قواعد و استانداردهای اروپایی به خصوص گروه‌های فمنیستی‌، یکی از موارد تشخیص وضعیت و سطح امنیت زنان در اجتماع است. خبر بد اینکه در قبرس شمالی، خبری از پناهگاه زنان نیست!

فمنیست‌ها وجود و تعداد این پناهگاه‌ها را نشانه‌ی محکمی از حمایت دولت از زنان جامعه می‌دانند.

در سال 2011 اولین پناهگاه زنان قبرس شمالی افتتاح شد، اما شرایط و وضعیت آن طبق استانداردهای جهانی نبود. در نهایت به دلایل مختلفی بسته شد. یکی از ایراداتی که جامعه‌ی جهانی به قبرس شمالی وارد می‌کند،  نبود همین پناهگاه زنان در این کشور است. البته در نظر داشته باشید که این وجود این مراکز بر طبق استانداردهای اروپایی برای حقوق بشر و زنان الزامی است. در بسیاری از کشورهای اروپایی هم پناهگاه زنان وجود ندارد.

northern-cyprus-women-5

شرایط حجاب در قبرس شمالی

زمانی که افراد متوجه می‌شوند اکثریت جمعیت قبرس شمالی مسلمان هستند، نگران شرایط و وضعیت پوشش و حجاب خود پس از مهاجرت به این کشور می‌شوند. باید به شما بگوییم که در قبرس شمالی، حجاب اجباری نیست.

تفاوتی نمی‌کند که شما یک زن بومی، مهاجر و یا توریست باشید. هیچ قانون دولتی و اهرمی از سمت حکومت شما را مجبور به رعایت حجاب نکرده و در انتخاب پوشش خود آزاد هستید.

نباید فراموش شود که این به معنای عدم وجود حجاب در قبرس شمالی نیست! در قبرس شمالی نیز همانند ترکیه، بسیاری از زنان حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند. موضوع اصلی این است که هیچ مشکلی برای افرادی که تمایل به رعایت حجاب اسلامی ندارند، ایجاد نمی‌کنند.

در قبرس شمالی، زنانی که حجاب اسلامی دارند تا آنان که به اصول حجاب معتقد نیستند،همگی در کنار هم به خوبی زندگیِ آسوده‌ای دارند.

برای زنان متقاضی مهاجرت به قبرس شمالی که نگران وضعیت حجاب در قبرس شمالی هستند، باید بگوییم که جای هیچگونه نگرانی نیست و شما می‌توانید آزادانه در این کشور زندگی با آرامشی را داشته باشید.

اشتغال و نقش زنان قبرس شمالی در جامعه

وضعیت میزان اشتغال و نرخ بیکاریِ زنان، یکی دیگر از مسائلی است که بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارند، میخواهند از آن مطلع باشند.

یکی از نمادهای اصلی برای مشخص شدن آزادی زنان در جامعه، مشارکت برابر آنان در فضای اشتغال و کار است.

بر طبق آمار بدست آمده در سال 2015، حدود 35 الی 40 درصد نیروی کار در قبرس شمالی را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین بر طبق تحقیقات، 35 درصد از کارمندان دولت، متشکل از زنان جامعه هستند. این ارقام برای یک کشور خاورمیانه‌ای که سعی در حرکت در راستای حقوق بشر و استاندارهای اروپایی و جهانی دارد، بسیار قابل قبول است.

نرخ بیکاری زنان در قبرس شمالی برابر با 8.9 درصد است. نرخ بیکاری مردان 6.5 است، اما در مقایسه با شرایط اجتماعی و موقعیت این کشور، می‌توان گفت که اکنون در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما همچنان جای پیشرفت دارد.

در خصوص نوع مشاغلی که زنان قبرس شمالی در آن مشغول به کار هستند، باید گفت که حدود 85 درصد از آنان در بخش خدمات فعال هستند، اما نشانه‌ها بیانگر آینده‌ای بهتر هستند.

در دولت قبرس شمالی، طرح‌ها، مصوبات و آیین نامه‌های مختلفی در قالب طرح‌های اشتغال بومی زنان قبرس شمالی وجود در جریان اجرا است. این طرح‌ها که از سال 2013 آغاز شده، تا به امروز تاثیرات مثبت بسیاری در روند اشتغال زنان بومی داشته است.

بر طبق این طرح و آیین‌نامه‌ها، امتیازات مختلفی به کارفرمایان دولتی و خصوصی برای استخدام زنان جامعه اعطا می‌شود. با این موارد، میل کارفرمایان به استخدام بانوان بیشتر می‌شود.

جمع بندی

با مطالعه‌ی ابعاد شرایط و حقوق اجتماعی و حجاب و … زنان قبرس شمالی، تا حد زیادی، دید روشن‌تری به وضعیت زنان در این کشور دارید.

برای جمع بندی باید بگوییم که حجاب و پوشش در قبرس شمالی اجباری نیست. نرخ بیکاری بانوان در این کشور8.9 درصد است. میزان مشارکت زنان در جامعه قابل قبول است ولی جای پیشرفت دارد. اولین نخست وزیر زن در قبرس شمالی در سال 2013 حضور داشت که این امر در خاورمیانه به گونه‌ای فوق العاده است.

زنان در بخش‌های دولتی نیز مشغول به کار هستند و دولت طرح‌های تشویقی برای کارفرمایان به جهت استخدام بانوان اجرا کرده است.

northern-cyprus-women-6

خدمات شرکت ادلیا

ما در ادلیا با سال‌ها تجربه‌ی موفق در زمینه‌ی مهاجرت و اقامت در قبرس شمالی، پاسخگوی شما عزیزان در خصوص انواع سوالات مهاجرتی به این کشور هستیم. چنانچه به مشاوره‌ی دقیق‌تر، حرفه‌ای و جامع برای هر یک از روش‌های زیر نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران ما در هلدینگ ادلیا در تماس باشید:

اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی

اخذ اقامت قبرس شمالی از روش‌های مختلفی امکان پذیر است. کارشناسان خبره و حرفه‌ای ما در هلدینگ ادلیا، از طریق ارائه‌ی مناسب‌ترین روش‌های مهاجرتی که منطبق با شرایط شما عزیزان باشد، اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی را برای شما عزیزان فراهم می‌کنند.

تحصیل در قبرس شمالی

آیا میدانستید با تحصیل در قبرس شمالی می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر از دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی، با همان کیفیت تدریس، تحصیل کنید؟ کارشناسان ما در شرکت ادلیا، برای شما از برترین دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی موجود در قبرس شمالی پذیرش خواهند گرفت.

northern-cyprus-women-7

 خرید ویلا در قبرس شمالی

یک پیشنهاد جذاب برای افرادی که میخواهند دوره‌ی بازنشسته خود را در آرامش و رفاه بگذرانند، افرادی که قصد کسب درآمد ارزی را دارند و یا افرادی که به دنبال گذراندن تعطیلات لوکس و جذاب به همراه دوستان و خانواده‌ی خود هستند،  خرید ویلا در قبرس شمالی، است.

با ما در تماس باشید تا کارشناسان ما در ادلیا، بهترین ویلاهای قبرس شمالی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

northern-cyprus-women-8

خرید ملک در قبرس شمالی

یکی از آسان‌ترین و پر طرفدارترین روش‌ها برای مهاجرت و اخذ اقامت قبرس شمالی، خرید ملک در این کشور است. کارشناسان ما با بررسی شرایط مالی، هدف و نیاز شما، بهترین پروژه‌های موجود در قبرس شمالی را در اختیارتان قرار داده و در تمامی مراحل خرید ملک در قبرس شمالی، در کنار شما عزیزان هستند.

امتیاز دهید

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.