قبرس شمالی به اجلاس سازمان کشورهای ترک دعوت نشده است.

  • 9 ماه پیش
  • 0

قبرس شمالی علی‌رغم تلاش برای پذیرفته شدن در سازمان کشورهای ترک، به عنوان عضو ناظر، دعوتی برای شرکت در دهمین اجلاس سران سازمان کشورهای ترک ( OTS ) دریافت نکرد.

دهمین اجلاس سران OTS روز جمعه با حضور سران قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، مجارستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان در آدانا پایتخت قزاقستان آغاز شد.

بنابراین، قبرس شمالی تنها عضو یا عضو ناظر OTS بود که دعوتی برای حضور در اجلاس دریافت نکرد؛ یا در آن حضور نداشت و وضعیت عضو ناظر آن هنوز توسط پارلمان‌های اعضای OTS تصویب نشده است.

ارسین تاتار، رهبر ترک‌های قبرس در واکنش به محرومیت خود از نشست سران، ” ذهنیت یونانی قبرس ” را مقصر دانست.

وی گفت که طرف یونانی قبرس ” تلاش‌های خود را افزایش داده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ بهبودی در انزوای تحمیل شده توسط TRNC و همه‌ی سازمان‌های بین المللی و کشورهایی که آن‌ها به طور غیرمنصفانه و غیرقانونی در آن‌ها عضویت دارند، از جمله اتحادیه‌ی اروپا، وجود ندارد. “

« این سیاست بدخواهانه‌ی رهبر یونانی قبرس، با استفاده از کانال‌های مختلف از جمله تهدید شدید، در قبال کشورهای عضو OTS ادامه دارد. به همین دلایل، ما نتوانستیم در اجلاس امسال شرکت کنیم. »

تاتار همچنین به تقویت روابط جمهوری قبرس شمالی و کشورهای آسیای میانه اشاره کرد.

جمهوری قبرس در ماه سپتامبر، یک کنسول در قزاقستان منصوب کرد و کوستاس کومیس معاون وزیر گردشگری قبرس شمالی از امکان پروازهای مستقیم بین قبرس و قزاقستان خبر داد.

معاون وزیر امور خارجه قزاقستان همچنین حمایت خود را از راه حل دو منطقه‌ای و دو جامعه‌ای برای مشکل قبرس، در سفر خود به این جزیره در ماه سپتامبر، اعلام کرده بود.

قبرس شمالی و قرقیزستان همچنین یادداشت تفاهمی در مورد رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر در نیویورک امضا کردند.

علیرغم عدم حضور قبرس شمال در اجلاس، قبرس همچنان موضوع داغ این رویداد بود و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به طور مفصل در مورد این جزیره صحبت کرد.

وی خاطرنشان کرد که رهبران حاضر در نهمین نشست OTS در سمرقند، ازبکستان ” به اتفاق آرا وضعیت عضو ناظر ” را به قبرس شمالی اعطا کردند و گفت: این تصمیم ” به همه نشان داد که ترک‌های قبرس شمالی تنها نیستند. “

« این وظیفه‌ی ماست که در همبستگی با ترک‌های قبرس که بخشی جدایی‌ناپذیر از خانواده‌ی بزرگ ترک هستند، عمل کنیم. من معتقدم که در اجلاس بعدی ما، همانطور که قبلا تصمیم گرفته‌ایم، TRNC را به عنوان یک عضو ناظر در میان خود خواهیم دید. »

او گفت که به ” رهبری زیرک ” سایر کشورهای عضو OTS در این مورد اعتماد دارد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه نیز در مورد قبرس شمالی صحبت کرد و گفت: « ما باید با هم در برابر انزوای ناعادلانه و غیرانسانی تحمیل شده بر مردم ترک قبرس بایستیم. »

امتیاز دهید

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه
باز کردن چت
1
پیام در واتساپ
سلام
در واتساپ با ما در ارتباط باشید.